Zasady kwalifikowania i oceny dostawców/podwykonawców w Spółce „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Kwalifikacja dostawców/podwykonawców.
Przy wyborze dostawców/podwykonawców spełniających narzucone wymagania należy przeprowadzić ich kwalifikację.
Celem kwalifikacji jest poprawa procesu wyboru dostawców, kwalifikacja pozwala wyłonić tych, którzy spełniają kryteria i są bardziej konkurencyjni.
Dokumenty związane z dostawami muszą zawierać informacje, które dotyczą zamówienia produktu czy usługi, w szczególności.:
- wymogów w odniesieniu do dopuszczenia na rynek,
- kwalifikacji personelu,
- wyposażenia, metod, procesów, przydatności produktów,
- wymogów względem systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- wymogów względem systemu zarządzania jakością.
W przypadku zawarcia umów na dostawy/usługi realizowane przez wykonawców, z którego usług Spółka „ŁKA” sp. z o.o. jeszcze nie korzystała (brak zapisu na liście kwalifikowanych dostawców), pierwsza ocena może być dokonana na podstawie pozytywnego wyniku uzyskanego z jednego n/w źródła informacji, tj.:
- badania ankietowego – Form. P/13-1
- opinii z rynku,
- audytu u dostawcy/podwykonawcy.
Na podstawie uzyskanych informacji dokonuje się zakwalifikowania dostawców/ podwykonawców, poprzez umieszczenie ich na Liście Kwalifikowanych Dostawców.
Kryteria oceny i wyboru dostawców.
W zależności od sytuacji mają zastosowanie następujące elementy i kryteria oceny oraz wyboru:
Elementy oceny i Kryteria oraz środki oceny i wyboru
- Zdolność do spełniania wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa oraz jakości
Musi być udowodniona pełna zdolność do spełniania wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa oraz jakości.
Oceniać to należy na podstawie ofert, katalogów, certyfikatów bezpieczeństwa, deklaracji bezpieczeństwa, aprobat technicznych, a także badania próbek technicznych. - Posiadanie niezbędnych zasobów, tj. wyposażenia i personelu
Musi być udowodniona pełna zdolność do dysponowania niezbędnymi zasobami. - System jakości
Certyfikowany system jakości stwarza warunki do preferowania dostawcy (np. certyfikat ISO, IRIS). - Warunki handlowe:
- cena,
- warunki płatności,
- terminy dostaw.
Korzystniejsze warunki ekonomiczne stwarzają ukierunkowanie dla preferowania dostawcy. - Ciągłość spełniania wymagań
W przypadku wystąpienia reklamacji, dostawca zobowiązany jest przedstawić program działań korygujących. Brak programu może spowodować zawieszenie współpracy. - Opinia rynkowa
Pozytywna opinia rynkowa stwarza warunki do preferowania.
Opinię rynkową analizuje się na podstawie publikacji, listów referencyjnych.
Zakres badania (liczba i rodzaj wymienionych wyżej elementów wziętych równocześnie pod uwagę) zależy od wpływu przedmiotu dostawy na bezpieczeństwo i jakość zadań. Wybrane do badania elementy muszą być dostosowane do specyficznych właściwości dostawy (materiały, usługi kooperacyjne)
Ocena i wybór dostawców/podwykonawców.
Ocena i wybór dostawcy muszą być przeprowadzone w oparciu o kryteria według w/w punktu 2). Wyniki dokumentowane są w Karcie Oceny Dostawcy.
Weryfikacja procesu wyboru i ponowna ocena dostawców/podwykonawców.
Poprawność procesu wyboru jest oceniana na podstawie informacji zwrotnych dotyczących bezpieczeństwa i jakości dostarczanych usług lub materiałów.
Informacje zwrotne spływają od pracowników uprawnionych do odbioru materiałów lub usług.
Na podstawie tych informacji weryfikuje się Listę Kwalifikowanych Dostawców.
W zależności od czasu trwania umowy, nie rzadziej niż raz w roku dokonywana jest ocena wszystkich kwalifikowanych dostawców, zgodnie z w/w kryteriami.
Lista Kwalifikowanych Dostawców jest aktualizowana w przypadku wprowadzenia lub rezygnacji z danego dostawcy.
>>>ANKIETA<<<